Przedmiotowy system oceniania z religii

Przedmiotowy system oceniania z religii
Rok szkolny 2018/2019

I. Celem systemu jest:

1. Uporządkowanie i ujednolicenie zasad kryteriów oceniania kompetencji uczniów z religii.

2. Zhierarchizowanie wymagań programowych tak, aby wyższe wymagania umieściły w sobie wyższe.

3. Konkretyzacja zadań wynikających z podstaw programowych.

4. Umożliwienie katechetom bieżącej kontroli i różnicowanie osiągnięć ucznia.

5. Informowanie rodziców o postępach i kierunkach rozwoju dziecka.

6. Dostarczanie uczniom narzędzi samokształcenia, własnego rozwoju w zakresie wiedzy religijnej i rozwoju duchowego.

7. Okresowe i roczne określanie poziomu w systemie kompetencji.

8. Próba wyeliminowania oceniania intuicyjnego, czyli zwiększenie obiektywizmu i demokratyzacji oceniania.

II. Ustalanie ocen semestralnych i rocznych.

Ocena semestralna lub roczna może być ustalona na podstawie przynajmniej czterech ocen cząstkowych (przy dwóch godzinach w tygodniu).
Przy ustalaniu oceny rocznej i semestralnej bierze się pod uwagę wagę ocen. Waga ocen kształtuje się następująco (Maksymalna ustalona waga to 5)
0 – diagnozy
1 – aktywność
2 – odpowiedź ustna, krótka praca domowa, kartkówka
3 – sprawdziany

Inne oceny mają wagę:

zeszyt – 2

Mały Katechizm – 1 (za wyjątkiem Drogi Krzyżowej, 8 Błogosławieństw i Tajemnic Różańca – waga 2)

zadania dodatkowe – 3

Udział – 2

konkursy – od etapu pozaszkolnego – 5

3. Uczeń ma prawo poprawić każdą ocenę niedostateczną po ustaleniach z nauczycielem (ustalają termin). Ocenę z kartkówki lub odpowiedzi ustnej uczeń ma prawo poprawić w ciągu tygodnia od otrzymania oceny.

Wyjątek stanowią oceny niedostateczne z kartkówek uzyskane w wyniku niesamodzielnej pracy ucznia – te oceny nie podlegają poprawie.
Ocena z poprawy wpisywana jest na otrzymaną wcześniej lub w rubrykę obok, ale z taką samą wagą, jaką miała ocena poprawiana.
Za zgodą nauczyciela uczeń może poprawiać ocenę wyższą niż niedostateczna.

4. Ocenę niedostateczną cząstkową ze sprawdzianu oraz na pierwszy semestr uczeń ma prawo poprawić wg zasad obowiązujących w WSO.

III. Bieżące sprawdzanie i ocenianie poziomu osiągnięć ucznia z religii następować będzie przez:

1. Sprawdziany – wg potrzeb (nie więcej jednak niż dwa w semestrze).

2. Kartkówki – wg potrzeb

3. Prace domowe

4. Odpowiedzi ustne.

5. Pracę ucznia na lekcji (indywidualna, w grupie)

6. Prowadzenie zeszytu.

7. Indywidualne osiągnięcia ucznia.

8. Zadania dodatkowe i udział w konkursach

IV. Szczegółowe zasady bieżącego oceniania:
1. Sprawdziany służą sprawdzaniu wiadomości i umiejętności po omówieniu partii materiału i trwają do 45 min.

2. Kartkówki służą bieżącemu sprawdzaniu wiadomości z maksymalnie trzech ostatnich lekcji, czas ich trwania nie może przekraczać 20 min.

3. Sprawdziany są zapowiedziane i termin ich przeprowadzania jest odnotowany w dzienniku lekcyjnym z minimum tygodniowym wyprzedzeniem. Kartkówki nie muszą, choć mogą być zapowiedziane.

4. Kryteria oceniania poprawianej pracy są takie same jak pierwotnej.

5. Nauczyciel jest zobowiązany do zwrotu poprawianych sprawdzianów najpóźniej po dwóch tygodniach od napisania pracy. W przypadku bezzasadnego niedotrzymania terminu przez nauczyciela uczeń ma prawo nie zgodzić się na wpisanie oceny niedostatecznej i powtórnie pisać sprawdzian.

6. Prace domowe są obowiązkowe.

7. Uczeń ma prawo zgłosić nie przygotowanie do lekcji trzy razy w semestrze.

a/ wyjątkiem są lekcje powtórzeniowe, sprawdziany oraz zapowiedziane kartkówki i odpowiedzi ustne

b/ Za nie przygotowanie uważany jest również brak pracy domowej, brak zeszytu lub podręcznika. Nie stosuje się wówczas podpunktu a/.

8. Ocenianie wiadomości i umiejętności ucznia jest systematyczne, wynika z realizowania programu nauczania i jest dokumentowane wpisami do dziennika.